Press Release


Vigårda i ny konstellation


Sedan 2012 när Melker Andersson och Danyel Couet öppnade dörrarna till Vigårda har snabbmat med kvalitet stått i fokus. Efter sju år väljer nu ägarduon att hitta en ny konstellation för att ta Vigårda till nästa nivå – med fokus på operativ effektivisering och att inta den internationella marknaden. Man får komma ihåg att snabbmatsutbudet såg väldigt annorlunda ut 2012 än det gör idag. Då var det industriella fabrikat som ägde majoriteten av marknaden. Efter en längre resa till andra sidan jorden fann Melker inspiration till hur man kunna göra snabbmat på ett då nytt och spännande sätt.


Kvaliteten skulle stå i fokus, men det skulle fortfarande gå snabbt och smidigt. I samma veva erbjöds en lokal i Moodgallerian som trion inte kunde blunda för och på den vägen var det. - Vår ambition var inte att skapa en snabbmatskedja men marknaden gillade oss och vår produkt så pass att vi kom att växa med konceptet, berättar Melker Andersson


Efter sju år har gänget bakom Vigårda lärt sig ofantligt mycket om hur det är att driva en restaurang där deras tidigare kockerfarenheter från att driva stjärnkrogar inte längre spelade någon roll. Uppsättning, operativt ledarskap, råvaror – allt, var annorlunda. De har nu kommit till en punkt där Melker vill få in ny energi för att driva Vigårda till nästa nivå medan Danyel vill fokusera på sina kärnkrogar.


PDF Brasserie Group äger idag tio enheter, så som Restaurang Prinsen, Villa Godthem, East, Trattorian mfl. och många av krogarna har förvärvats av Melker Andersson. Daniel & Filip Güven, grundarna och ägarna av PDF, förvärvar endast enheter som de ser har en direkt potential att förändra till att bli mer lönsamma. Vilket inte är lätt i restaurangbranschen. Detta är en kvalitet som Melker har sett i bröderna Güven och sträckte därför ut handen till dem nu när Vigårda behövde få in ny energi.


Jag har alltid haft stor respekt för Melker, både som kock och som person. Han har pondus och ett otroligt driv. Jag ser väldigt mycket fram emot att få dela hans visioner och tillsammans är jag övertygad om att vi kommer att lyckas med vår expansionsplan, säger Filip Güven, grundare och VD till PDF Brasserie Group. Gästen kommer inte i det direkta se någon skillnad men på sikt kommer allt fler svenskar, men även internationellt, få uppleva svensk kvalitetsmat som serveras på ett snabbt och smidigt sätt som definitivt är ett bättre alternativ än det massproduktionsutbud som finns idag. Dessutom med fullständiga rättigheter.

För ytterligare frågor vänligen kontakta:

Anna Sjödin
marknads- och försäljningschef PDF Brasserie Group
e-post: anna.sjodin@pdfbrasseriegroup.se


Daniel Garpenbeck
Vice VD Vigårda
e-post: daniel@vigarda.se